ASAL USUL MILO

Salam. "Bang Order Milo Ais Satu",Itu adalah kata2 dari seorang pelanggan restoran. Bukannya apa,Cakap pasal air milo teringat kisah lori milo datang sekolah.Dulu kn,Setiap tahun mesti lori milo akan datang sekolah keb jenjarom. Mula kenal milo ni pun masa darjah 4, darjah 1.2,3 x kenal lagi produk ni, Bila lori milo datang je,mulalah berduyun-duyun pelajar sekolah time tu serbuk termasuk aq,hahaha. Time tu batak sangat,almaklumlah free off touch,x payah bayar,janji minum berlebihan. Rasanya fuhh mengancam,ditambah dgn cream susunya yang pekat,Walahhh!! x percaya mari lihat gamba di bawah ni..

Nilah dia Lori milo bergerak


Asal usul milo dari mana ye? jom sergah

Sejarah

Milo dicipta pada tahun 1934 selepas amat banyak penyelidikan oleh Thomas Mayne[1] Pada asalnya, ia dikeluarkan dari sebuah kilang yang terletak diSmithtown, berhampiran denganKempseyNew South WalesAustralia.Pada tahun 2004, Nestlé meraikan hari ulang tahunnya yang ke-70.

Milo ialah jenama untuk sejenis minuman susu yang ditambahkan dengan coklat dan malt. Dikeluarkan oleh syarikat Nestlé, minuman ini berasal dari Australia tetapi kini dikilangkan di berbagai-bagai negara, termasuk SingapuraFilipinaNew ZealandIndiaVietnamAfrika SelatanJamaica,JepunChileThailandMalaysiaIndonesiaNigeriaKenyaSyria, dan Ghana.
Minuman Milo dinamai sempena nama Milo dari Croton, ahli olahraga Yunani yang terkenal kerana kekuatan legendanya.

egunaan

Milo sejuk selepas dikacau. Satu lapisan Milo terletak di atas yang kemudian dimakan dengan sudu teh.
Milo ditambahkan pada susu, baik panas mahupun sejuk, untuk memberikannya rasa coklat bermalt dan textur yang lebih. Apabila dicampurkan dengan susu sejuk, ia mengekalkan textur mentahnya yang kasar, manakala apabila dicampurkan dengan susu panas, ia mencipta satu lapisan milo beku yang timbul di atas cawan dan yang disukai oleh sesetengah peminum. Lagi satu kegunaan yang popular adalah untuk menaburkan serbuk Milo ke atasaiskrim, khususnya aiskrim vanila.
Juga amat popular ialah "Milo Magik" yang melibatkan penambahan Milo pada sejumlah kecil susu dan gula. Campuran itu turut diputar untuk meningkatkan kandungan udara dalam susu supaya dapat menggandakan isi padunya. Sedikit susu panas kemudian ditambah dan dikacau dengan kuat-kuat untuk mengekalkan keringanannya. Perbuatan tersebut diulangi sehingga gelas hampir penuh. Akhirnya, selapis krim putar ditambah, dengan sedikit Milo atau percik coklat ditaburkan ke atasnya. Ini lebih merupakan minuman 'suam', bukannya minuman 'panas', dan merupakan versi Milo panas yang lebih popular untuk kanak-kanak.
Milo yang dikilangkan di luar Australia disesuaikan berasaskan kaedah penyediaan tempatan. Di Ghana, ia dicampurkan dengan air panas atau sejuk, bukannya susu, dengan arahan


Milo satu jenama yg gah di Malaysia
jinam halal




Comments

Popular posts from this blog

KISAH YUNA DAN WAN SHARMILA

ARWAH SI IBU SAAT DATANG MELAWAT JENAZAH ANAKNYA