5 SEBAB JANGAN TERLEPAS PIALA DUNIA

Selepas 64 tahun kali terakhir Brazil menjadi Tuan rumah, dianggarkan lebih 65,000 penonton akan menjerit ke arah pasukan kendalian jurulatih Felipe Scolari yang akan membuka Tirai piala dunia 2014 menentang Croatia pada 13 Jun ini.  Juara dunia 5 kali ini merupakan pilihan untuk melengkapkan kemenangan keenam piala paling berprestij itu, apatah lagi dilangsungkan di bumi sendiri menentang lawan yang layak ke pusingan akhir menewaskan Iceland menerusi perlawanan play-off sebelum ini.

Jika Brazil mempamerkan barisan bintangnya seperti Oscar, David Luoz dan Ramires, Croatia tidak kurang hebatnya dengan pertaruhan bintang-bintang handalan seperti bintang Real Madrid, Luka Modric, Penyerang Everton, Nikica Jelavic dan bek tengah Southamptom, Dejan Lovren, Croatia menamatkan kempen piala dunia 1998 di tempat ketiga.

Saingan Penyandang Juara sengit

Sepanyol menuju ke Brazil berbekalkan koleksi tiga piala kejohanan utama, sambil memasang impian untuk menjadi pasukan dari Eropah yang pertama menjulang Piala Dunia di negara Amerika Selatan. Bagaimanapun, Pengurus pasukan, Vicente Del Bosque mengakui terpaksa melalui saingan sengit selepas diundi dengan naib juara Piala Dunia 2010. Belanda dan melayan salah satu pasukan dari Amerika Selatan yang tidak kurang hebatnya.

Belanda menang 9 daripada 10 perlawanan peringkat kelayakan dan mara ke perlawanan akhir di Afrika selatan empat tahun lalu. Orange masih mempertaruhkan dua pemain berbisannya, Robin Van Persie dan bintang Bayern Munich, Arjen Robben. Cabaran dan laluan yang terpaksa dihadapi penyandang juara itu dijangka bertambah sengit jika mengakhiri saingan kumpulan selaku naib juara kerana mereka besar kemungkinan akan bertemu Brazil dalam saingan 16 kali.



Rio Medan Messi, Ronaldo cari kemahsyuran

Berbekalkan kehebatan menjaringkan 300 gol, empat anugerah Ballon D' Or, enam gelaran La Liga dan tiga piala liga juara-juara, bintang Argentina, Lionel Messi telah pun menerpa nama selaku pemain terhebat sepanjang zaman. Walaupun bersaing dalam satu liga bersama bintang Portugal dan Real Madrid, Cristiano Ronaldo, Messi Sebenarnya masih lagi menguasai bola sepak Sepanyol dan Eropah untuk selama empat musim.

Biarpun menyerlah diperingkat kelab, rekod individu kedua-duanya dalam piala dunia dianggap buruk. Diego Maradona memimpin Argentina menjulang trofi pada tahun 1986





Comments

Popular posts from this blog

ASAL USUL MILO

KISAH YUNA DAN WAN SHARMILA

ARWAH SI IBU SAAT DATANG MELAWAT JENAZAH ANAKNYA