Memori Hari Raya Aidilfitri 2015

Assalamualaikum Fans.

Masuk 8 syawal dah, ter sorry lambat update entry terbaru pasal raya. So macam raya tahun ni? meriah, biasa-biasa je, tak meriah langsung. Tak kisah lah yang penting ada sambutan nya ye dak walaupun ada korang kata raya tak best langsung.

Sepanjang sambutan Aidilfitri 2015 tempoh hari, sambutan raya saya tiap tahun biasa-biasa je tapi kadang-kadang sikit bosan juga. Ntah la kenapa rasa perasan ni tk berapa nak seronok  sangat tiap kali sambut raya, dah islam kata hari raya hari kemenangan kembali kepada fitrah suci kan diri, tapi hati aku ni belainan.

Cerita pasal raya tahun ini pula, Malam raya secara kelaziman bagi keluarga aku selalunya wat preparation untuk esok seperti mengemas rumah, Masukkan kuih raya ke dalam balang. (kerja tu aku lah ketua nya) sama-sama. Tahun ni memang meriah dengan mercun jiran sebelah rumah. dum dam dum dam. gegak gempita sampai nak bergegar rumah I okey. Hahaha.

Pagi 1 syawal menjelma, and sedar dari bangun tidor hujan renyai- renyai turun dengan lebatnya. Alhamdulillah nikmat tuhan turun kan. Sepanjang ramadan haritu memang panas terik sangat ya ampun sampai satu tahap hari di mana saya rasa nak buka puasa time nak dekat tengahari dek kehausan & kelaparan. huhu. Sambung cerita balik, Selesai solat jumaat helmi sekeluarga terus bergegas ke kampung halaman di Meru, Klang. Jalan pun clear tak sibuk waktu biasa sampai sana dalam 4.30 petang. Sampai sana ketemu makcik sepupu dari Bkt kerayong. Adlina mesti perasan hari raya pertama ari pertama kita berdua pakai baju colour sama oren gituw, pastu kena bahan dengan adik si lina, damiya kata "lina dengan emy macam suami isteri" hahaha. Kurang asam betul budak bertuah cakap dalam hati.

Dalam sibuk bergembira di pagi raya. Tahun ni juga raya pertama tanpa adik sepupu ,arwah darwish amani yang telah kembali ke rahmatullah mei lalu. Sedih pun sedih juga lah. Jangan lupa mereka yang telah tiada di sisi. Al fatihah. Sambung cerita balik, Hari raya ke 2 macam biasalah seperti tahun sebelum nya ziarah menziarah rumah ke rumah sudah menjadi adat. Mak aku kata suatu hari nanti bila dah dewasa jangan dilupakan ziarah menziarahi ni. Tahun ini juga memang suram seram  sebab kurang dapat duit raya. perasan tak? Raya zaman sekarang kan orang sibuk dengan hanphone wifi berbanding makan kuih raya kan, ye dok. Kata budak-budak kan, bukan aku dah tua. hahahaha .


Raya ketiga ni sebenarnya cerita panjang jalan cerita nya. Dari start bangun tidor aku dapat cerita ni. cerita paling lawak buat iman. Iman ko wajib baca ni. Mak aku dah cerita yang dia pagi hari tu nak ambil daun pisang ke buah betik tak tahu lah mana satu belakang rumah nenek. Tiba2 mak terkejut ada  satu lembaga hantu di pagi hari berbaju putih sedang garu kaki dengan badan tunduk 90 darjah, katanya kaki kena gigit semut. Dah dipanggil namanya pun tak nak jawap, sekali mak aku terkejut terus lari bagaikan budak kecik sedang bermain kejar2 masuk dalam rumah lintang pukang. hahaha lawak je, Then ayah aku keluar rumah kata kat belakang tak ada siapa2 pun lalu dalam 5 minit kemudian ada orang tiba2 datang sahut lagi memanggil nama nya " Imanlah" hahaha. lawak gila hahaha, Iman memang selalu 7 pagi biasa di masih di buai mimpi indah, tapi entah kenapa haritu tiba-tiba dia terajin bangun awal. macam tak betul je mamat iman ni. Owh rupanya terjawab teka teki yang iman tu bangun awal sebab di cabar oleh mak ita, mak dia lah kata "Kalau tak bangun sebelum 8.30 pagi ibu malas nak tak beraya ye" excited nak beraya. Aku tau lah iman sebab kenapa ko excited sangat beraya sebab nak kumpul duit raya untuk beli handphone baru. ha kantoi .. JANGAN MARAH YE IMan kosong-kosong.

Sambung lagi cerita raya ketiga aritu, korang yang tengok time tu macam orang sihat kan, sebenarnya aku tengah demam sejak bangun tidor raya ke 2. sakit tekak sangat, Datang beraya rumah cousin pun datang macam tak ada perasaan je. Konon nya lah aku ni tulis moment kat wechat nak habiskan kuih biskut tart sudahnya datang tak ada perasaan. sorry lah ye !! Itu belum bab aku beraya area sijangkang rumah mak cik sepupu belah ayah. Dalam kereta hampir nak termuntah. Ya Allah sumpah aku mabuk agaknya sampai lah sampai rumah tidor tak sedarkan diri. Ada tetamu pun wat relax wat peace langsung tak jengok sampai mcm tu sekali. berlanjutan sampai Raya 5 tak sembuh-sembuh

Last entry, Helmi ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri buat family, sanak saudari, kenkawan yang kenal diri ini yang ada selama ini menyakiti hati korang, terkasar bahasa atau apa2 jelah hope harap maaf dipinta. Assaamualaikum

Rangkuman Gambar Riang riang hari raya. popular engkorang

family belah ayah

hJH NAPSIAH FAMILY

Tumpang beraya depan Villa nisa

kenapa mulut wawan tu? haha






sakan mereka beraya. cousin

sesi bermaaf maafan

jumpa lagi  raya next year



Comments

Popular posts from this blog

ASAL USUL MILO

KISAH YUNA DAN WAN SHARMILA

ARWAH SI IBU SAAT DATANG MELAWAT JENAZAH ANAKNYA